Presentació dels projectes educatius de l’Agenda21 escolar 2022/2023

Nou centres educatius de Lleida han desenvolupat iniciatives sota el lema “Treballem la biodiversitat i l’emergència climàtica a la ciutat”

Nou centres educatius de Lleida han desenvolupat iniciatives sota el lema “Treballem la biodiversitat i l’emergència climàtica a la ciutat”

El Saló de Sessions de l’Ajuntament de Lleida ha acollit l’acte de presentació dels projectes de  nou centres educatius de la ciutat en el marc de l’Agenda21 Escolar 2022/2023. Sota el lema “Treballem la biodiversitat i l’emergència climàtica a Lleida”, l’alumnat i els equips docents  desenvolupen, durant el curs escolar, iniciatives vinculades a les diferents Microxarxes que proposa l’Agenda 21 -5 en total-. Així, cada centre compta amb un acompanyament, formació i recursos específics, així com condicions i compromisos de participació. Tot plegat, amb l’objectiu de conscienciar, establir estratègies i dinàmiques de treball en el seu dia a dia per tal que redueixin l’impacte mediambiental de cada centre i del seu entorn més proper.

L’alcalde ha encoratjat a sumar esforços entre l’ajuntament i els centres “per fer una ciutat més sostenible que contribueixi a adaptar-nos,  conviure i reduir l’impacte del canvi climàtic”. En aquest sentit, el paer ha remarcat que aquest treball “conjunt entre l’administració i el món educatiu, té un component molt transversal, que abraça alumnes, docents i les seves famílies, sense limitar-se a l’àmbit escolar i transferint els coneixements fins els nostres respectius àmbits familiars”. Per això, Pueyo ha destacat que el projecte de l’Agenda21 escolar “continua després de 16 anys amb el seu ferm compromís de donar les eines i coneixements per tenir una ciutat més amable i sostenible”. En aquests sentit, ha assenyalat algunes de les iniciatives del consistori com la potenciació de les instal·lacions fotovoltaiques, evitar el malbaratament energètic, el consum conscient i local, la conservació i augment d’espais verds i d’ombreig, entre d’altres.

Al seu torn, Jaume Rutllant ha destacat el full de ruta de l’ajuntament, “que va agafat de la mà del projecte Agenda21 escolar” amb els projectes mediambientals com, per exemple, l’impuls de la renaturalització de la ciutat i el seu entorn per tal d’incrementar la biodiversitat de Lleida.

 

 

A més, com a regidor de Cultura, Ciutat i Transició Ecològica i aprofitant el component artístic que tenien les presentacions dels projectes, Rutllant ha posat en valor el paper de la cultura com a eina “per expressar els problemes i solucions mediambientals que necessitem per un món millor”. Alhora, el regidor s’ha disculpat de forma simbòlica “pels errors comesos per la nostra generació i les que ens precedeixen pel que fa a la conservació del medi i dels recursos”, tot esperant que “no sigui massa tard, ara que la conscienciació i el compromís és ferm per treballar plegades i plegats per tenir un món més sostenible i biodivers”.

Seguidament, cadascun dels centres ha presentat els seus respectius projectes vinculats a les microxarxes que formen part de l’Agenda21 escolar.

 

La Microxarxa +Biodiversitat a l’Escola - descobreix els ocells als nostres parcs, centrades en la construcció i seguiment de les caixes de niu que hi ha a la ciutat i al Parc de la Mitjana:

 

  • INSTITUT CASTELL DELS TEMPLERS: Durant la seva presentació, han mostrat un cartell informatiu que mostra la ubicació i tota la informació que han recollit arran de la instal·lació de 16 caixes de niu a la ciutat. Una informació que es pot consultar a través d’un codi QR.
  • COL·LEGI EPISCOPAL - MARE DE DÉU DE L'ACADÈMIA- Mitjançant un mural amb fotografies i informació, han mostrat la cronologia dels seus treballs de construcció i seguiment de caixes de niu.

 

La Microxarxa +Biodiversitat a l’Escola - descobreix la Biodiversitat més propera, centrada en el treball a les Escoles Bressol i llars d’infants per apropar la biodiversitat als alumnes, fomentant el treballa als patis escolars, espais verds, observació de plantes, ocells i fins i tot, invertebrats.

 

  • EBM ALBARÉS: han tractat la biodiversitat com la seva gran aliada en l’aprenentatge infantil, tenint cura de plantes i animals perquè interioritzin que són éssers vius. Tot plegat gràcies al material que han disposat per veure i identificar, així com contes per apropar aquesta observació als nens i nenes i generar la seva curiositat.

 

La Microxarxa Compostatge i Hort a l’Escola, té a veure en l’aprenentatge del procés de creació de compost i la seva vinculació de la millora del sòl als horts escolars.

 

  • INSTITUT ESCOLA TORRE QUERALT
  • ESCOLA FEDAC

 

Ambdós centres han presentat els seus projectes amb un recull de fotografies i mostres de compost, explicant el seu procés de treball: omplint els compostadors per transformar restes orgàniques en adob, comptant amb la col·laboració de les seves famílies.

 

La Microxarxa Pla prevenció de residus al centre, tracta el compromís dels centres en reduir la producció dels residus, prenent conscienciació del consum, que sigui sostenible i conscient, centrant el treball en la reducció de residus en l’esmorzar, la promoció d’utilitzar embolcalls reutilitzables, entre altres.

 

  • INSTITUT MARIA RÚBIES: els i les alumnes representants han explicat els seus treballs per reduir els residus al centre i les dades recollides en aquest període per cada aula. A més, han dut a terme una campanya de sensibilització mitjançant cartelleria que han penjat al centre.

 

  • INSTITUT GUINDÀVOLS: amb una original proposta de presentació, l’alumnat ha mostrat fotografies dels seus treballs en el marc de la microxarxa i el seu èxit, ja que han aconseguit una millora en la generació de residus per alumne i dia (de 1,18kg a 1,06kg) i de l’augment d’embolcalls reutilitzables (del 6% al 14%)

 

 

 

 

La Microxarxa STOP Emergència Climàtica - Marató RE-M, pretén promocionar un canvi d’hàbits sostenibles per reduir els consums energètics (aigua, llum, gas), als centres educatius i traslladar aquests coneixements a l’àmbit familiar de cada alumne i docent.

 

  • ESCOLA JOC DE LA BOLA
  • ESCOLA JOAN XXIII

 

Ambdós centres han demostrat l’eficàcia en l’estalvi energètic. Així, amb aquestes bones pràctiques han aconseguit un estalvi de fins a 50 d’aigua en només una setmana. Això equival a 250 dutxes de 10 minuts. A més, gràcies a la consciència per tancar finestres i portes quan no convé i revisant les temperatures a les aules, han assolit un estalvi de 1253 de gas. Això suposaria poder donar calefacció a una altra escola per una setmana sencera.

 

Més enllà d’aquests participants en la jornada d’avui, 60 centres educatius formen part de l’Agenda21 Escolar i 35 a les microxarxes.

 

Durant l’acte, s’ha comptat amb la participació de l’artista lleidatà  Matías Tolsà, qui ha creat en directe un mural improvisat a partir dels diferents elements que li han proporcionat els centres educatius i que estan vinculats als seus respectius projectes. Una representació artística que ha pretès visualitzar els conceptes abstractes i complexos que conformen el mediambient, l’emergència climàtica o la biodiversitat.

 

La presentació dels projectes de l’Agenda 21 Escolar ha comptat amb la presència del regidor de Mobilitat i Serveis Urbans, Joan Ramon Castro i dels regidors  Antònia Maller i Joan Queralt.