Unicef renova el reconeixement de Lleida com a “Ciutat amiga de la infància”
El Saló de Sessions ha acollit avui la constitució del Plenari de la Infància i l’Adolescència d’aquest curs, amb 115 representants de 28 centres de Lleida i l’alcalde, Fèlix Larrosa, ha destacat que en 25 anys hi han passat 1.650 nens i nenes de la ciutat
Lleida celebra el Dia Internacional de la Ciutat Educadora
El Saló de Sessions ha acollit avui la constitució del Plenari de la Infància i l’Adolescència d’aquest curs, amb 115 representants de 28 centres de Lleida i l’alcalde, Fèlix Larrosa, ha destacat que en 25 anys hi han passat 1.650 nens i nenes de la ciutat
Lleida celebra el Dia Internacional de la Ciutat Educadora
L’Ajuntament de Lleida ha constituït avui al Saló de Sessions, un any més, l’acte de constitució del Plenari de la Infància i l’Adolescència de Lleida pel curs 2023-24, presidit pel paer en cap, Fèlix Larrosa, i que ha comptat amb la participació dels 115 representants dels infants i adolescents de la ciutat.
A l’inici de la sessió, l’alcalde ha anunciat que Unicef acaba de renovar la declaració de Lleida com a “Ciutat amiga de la infància” per als pròxims quatre anys. Aquest és un reconeixement atorgat per primera vegada l’any 2004 i que testimonia que la ciutat posa el focus en el benestar dels seus nens i nenes i en potenciar les eines per donar-los-hi veu, com el Plenari.
El Plenari compta enguany amb 28 centres educatius, sis més que el curs passat, ha destacat Larrosa, que ha agraït la implicació dels 1.650 nens i nenes que han participat en aquest projecte al llarg dels seus 25 anys de vida, així com a tot l’equip de la regidoria d’Educació que ho fa possible.
“El Plenari dels Infants i dels Adolescents de Lleida és una fita de ciutat. Demostra com Lleida fa anys que ha apostat per escoltar i fer partícips els infants i joves de la vida de la ciutat i dels seus avenços”, ha afirmat Larrosa. L’alcalde també ha agraït als membres del plenari les propostes de ciutat que faran al llarg d’aquest curs, centrades en els àmbits del lleure de qualitat, la salut mental i la cultura popular.
El regidor d’Educació, Xavier Blanco, ha apostat per “fomentar la participació activa dels infants i joves en els assumptes ciutadans i facilitar-los espais per expressar les seves idees i preocupacions”, com aquest plenari.
La sessió ha comptat amb les intervencions de les representants del Consell d’Infants i el Consell de Joves, així com també de cadascun dels nens i nenes representants de les 17 escoles i els 11 instituts participants, que han plantejat les seves reflexions en torn a la tasca del plenari i els seus àmbits de treball per aquest any.
Durant la sessió, també s’ha llegit el Manifest del Dia Mundial de la Infància, elaborat pels infants i joves del CNIAC (Consell Nacional dels Infants i Adolescents de Catalunya) i que enguany se centra en la lluita davant les violències contra la infància i l’adolescència.
Els participants en l’acte han escenificat a més la construcció d’una maqueta feta amb maons de foam amb missatges en positiu sobre com volen que sigui la ciutat en el futur, per tal que la seva veu sigui escoltada: amb lleure de qualitat, donant importància a la salut mental, conservant la cultura popular, on s’hi comparteixin experiències, que sigui inclusiva, respectant els drets dels infants i adolescents, donant vida a la festa major i sent una ciutat educadora, entre d’altres.
L’acte ha conclòs amb una actuació a càrrec de l’alumne del Conservatori Armand Espinet Mas, al trombó. La sessió ha comptat també amb l’assistència de les regidores Maria Antònia Maller, Anna Florista, Marta Tristany, Sandra Castro, Violant Cervera, Gloria Rico i Laura Bergés.
El Plenari és un òrgan consultiu, participatiu i de representació de la població infantil i adolescent de la ciutat de Lleida. Enguany s’hi han sumat sis nous centres. Al Consell d’Infants, format per 70 nens i nenes de cinquè i sisè de Primària, s’han incorporat l’Escola Torre Queralt, Joc de la Bola, Minerva i l’Escola Alba. Al Consell de Joves, amb 45 alumnes d’ESO, aquest curs s’ha incorporat l’Institut Torre Queralt i, per primer cop, hi participa un Centre d’Educació Especial, L’Esperança.
Torna a veure la sessió de constitució del Plenari.
Celebració del Dia Internacional de la Ciutat Educadora
D’altra banda, Lleida ha celebrat avui també el Dia Internacional de la Ciutat Educadora, sota el lema “La cultura, font de creació i aprenentatges a al ciutat educadora”, en un acte que ha tingut lloc al teatre de la Llotja.
Durant la sessió s’ha fet balanç de les activitats fetes aquest any en el marc d’aquest projecte, com “Polsera Estrellada”, per a infants amb algun tipus de discapacitat funcional o motora, actes de commemoració dels Drets dels Infants, tallers d’Oportunitats Educatives en horari lectiu i durant l’estiu, etcètera, i les que tenen a veure amb la projecció nacional i internacional de les xarxes d’aquest àmbit.
També s’ha dut a terme la presentació del projecte “Conversa en conserva a la biblioteca humana”, una activitat d’aprenentatge i servei orientat als centres de Secundària de la ciutat i en col·laboració també amb la Biblioteca Municipal de Pardinyes. Consisteix en l’enregistrament de petites entrevistes a persones que han arrelat a la ciutat, que es desen en un pot de conserva amb algun objecte singular i mitjançant el que es pot accedir a l’entrevista de manera virtual, i en petites trobades a la Biblioteca on aquests relats, es podran escoltar en directe i en grups petits.
A més, s’ha fet difusió del projecte de col·laboració artística “Cooltura”, en el qual hi participen diferents centres educatius i entitats de la ciutat que creant peces que barregen diferents disciplines artístiques.
Precisament una d’aquestes peces ha estat l’encarregada de tancar l’acte. El grup de Joves de l’Aula Municipal de Teatre ha presentat “Un mon sense cultura”, obra que dona rellevància a la importància que aquesta té en el dia a dia d’una ciutat que vol ser educadora.
La jornada també ha comptat amb acompanyament musical del grup Dream Sound, format vuit joves de l’institut La Mitjana.