Eix 3. Igualtat, diversitat i inclusió social

  • S’impulsarà la inclusió de clàusules d’igualtat de gènere a tots els contractes públics de l’Ajuntament de Lleida, així com dels seus plans d’igualtat al Registre públic de plans d’igualtat de la Generalitat
    Més informació
  • S’inclouran, com a mesura d’aquest Pla, campanyes de sensibilització a la ciutadania en matèria LGTBIQ+ en col·laboració amb les entitats de la ciutat, així com mesures per a la prevenció i el combat de l’LGTBIfòbia en l’àmbit
    educatiu
  • La Paeria promourà la participació d’aquests sindicats al Consell Municipal LGTBIQ+, de la mateixa manera que estan representats en la resta de consells. Ambdós sindicats lluiten per la igualtat efectiva en l’àmbit laboral, però també al social com a element transformador i multiplicador al nostre entorn
  • Es promouran tallers de formació bàsica contra l’LGTBIfòbia, treballant transversalment per a incorporar el tractament de la gestió de la diversitat sexual en l’àmbit laboral a l’Administració Pública
  • Es reforçarà i s’impulsarà el coneixement del Protocol de deure d’intervenció des del Servei d’Atenció Integral LGTBIQ+ (SAI Lleida)
  • Es crearà un punt de solidaritat al territori per assessorar altres municipis i acompanyar les entitats en els processos administratius per concórrer o fer el seguiment de les ajudes atorgades en les diferents línies de subvenció especialitzades en cooperació i solidaritat
    Més informació
  • Els ajuntaments són l’administració que millor coneix la realitat dels municipis i és per això que cal mantenir una estreta col·laboració i una fluida comunicació amb el Departament d’Educació per arribar a acords consensuats
  • Aplicar criteris desagregadors al repartiment de la matrícula viva, això vol dir fer les assignacions prenent en consideració les demandes de les famílies, la disponibilitat de les vacants i l’impacte de les assignacions concretes en la segregació escolar
  • Millorar la detecció i distribució de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatius per raons socioeconòmiques, socioculturals o d’origen
    Més informació 
  • Impulsar el Pla Educatiu d’Entorn a la ciutat per a promoure actuacions de millora de l’èxit educatiu i de cohesió social als centres educatius
    Més informació
  • Contribuir a la millora de les condicions d`escolarització per afavorir l’èxit escolar i educatiu
    Més informació
  • Promoure l’educació intercultural i l’ús de la llengua catalana com a element de cohesió social
    Més informació
  • Mantenir les ràtios actuals en les aules de les Escoles Bressol Municipals
  • Mantenir la universalització del servei de teleassistència i adaptar-los tecnològicament als canvis que es van produint, així com incorporar-lo a la cartera de serveis que gestiona l’Ajuntament de Lleida
    Més informació 
  • Elaborar un Pla d’Atenció a les persones temporeres per a la Campanya de la Fruita amb la col·laboració dels diferents agents (sindicats, entitats, organitzacions patronals i administracions)
    Més informació 
  • Informació, orientació i acompanyament amb especialistes en els àmbits de formació, treball, suport legal, habitatge, internacional i suport psicològic
    Més informació
  • Promoció del Carnet Jove de Lleida: conveni amb l’Agencia Catalana de la Joventut per promoure nous descomptes per a la gent jove que viu o utilitza els serveis de la ciutat. Al mateix temps aquesta acció suposa la dinamització del teixit comercial i de serveis de la ciutat de Lleida, amb la col·laboració amb les entitats comercials i empresarials de la ciutat
    Més informació
  • Polítiques actives d’inserció laboral a través de les línies d’ajut a la gent jove en el marc de la Garantia Juvenil i el Pacte per l’Ocupació Juvenil a Catalunya:
    • Contractació de joves: joves en pràctiques, joves extutelats, etc
    • Referents d’Ocupació: informació, motivació i acompanyament en la recerca de feina
  • Projectes d’acompanyament a la incorporació laboral o Coworking La Casa de Fusta per a joves emprenedors/es:
    • Promoció de projectes cooperatius en col·laboració amb Ponent Coopera
    • Acompanyament i promoció a creadors/es plàstics/es (Crea2, Mercat de les Idees)
    • Desenvolupament d’activitats de foment dels oficis en el marc del projecte Brigada Jove (aprenentatges de diversos oficis i aplicació en projectes a l’espai públic i equipaments adreçats a activitats juvenils)
    • La Casa de Fusta – Coworking Creatiu
  • Manteniment d’una línia d’intervenció integral adreçada a la incorporació social de joves migrants sols/es en col·laboració amb diversos departaments municipals
  • Manteniment i promoció dels Bucs d’Assaig Musical amb la prestació d’espais per assajar, actuar i gravar maquetes. Projecte de residència artística per l’acompanyament intensiu
  • Suport i promoció d’iniciatives de grafit i pintura Mural
  • Promoció d’espais de lleure educatius adreçats a adolescents a diversos barris i en l’àmbit de la ciutat
  • Promoure la participació de músics/es joves als esdeveniments festius de la ciutat
  • Manteniment de la intervenció a l’espai públic, com a mecanisme per atansar-nos a persones joves que no accedeixen als recursos i com a instrument per promoure un us positiu de l’espai compartit
  • Ampliar la disponibilitat d’habitatge públic per al lloguer social mitjançant la compra o la cessió per part dels grans tenidors i bancs
  • Treballar per acabar amb els estocs de pisos buits a la ciutat mitjançant sancions o mesures afavoridores fiscalment perquè els petits i grans tenidors posin a disposició els habitatges que tenen buits per al lloguer social
  • Identificar els habitatges buits (cens) i les causes de la seva desocupació: elaborar un cens on s’identifiquin els pisos buits a la nostra ciutat a mans dels grans tenidors

Accions en curs

  • Aplicar i fer el seguiment de les accions a desenvolupar en aquest àmbit que hauran d’estar contemplades al III Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2017-2021, al Pla intern d’Igualtat de l’Ajuntament de Lleida 2018-21, al Decàleg Lleida, ciutat feminista o a l’Acreditació 50-50 Forgender Seal
  • S’inclourà en el nou protocol d’atenció a les dones en situació de violència masclista al municipi de Lleida, un apartat sobre les violències sexuals en el món laboral
  • S’elaborarà un protocol de dol en cas d’assassinat per violència masclista amb la col·laboració de les entitats de la ciutat
  • Es potenciarà el PACTE DELS TEMPS i la reforma horària visibilitzant les accions i resultats amb l’objectiu de revisar els usos del temps, harmonitzant els diversos factors i necessitats que intervenen en aquesta qüestió: racionalització de l’ordenació del temps de treball del personal municipal i de les empreses municipals i contractades; harmonització integral dels serveis públics i socials, i el millor desenvolupament de la vida social i ciutadana sota el principi de benestar de les persones en totes les seves dimensions
  • La Paeria insta a la participació als sindicats sotasignats en l’elaboració del 1r Pla municipal de polítiques LGTBIQ+ de Lleida 2020-2023, n’aplicarà les mesures i en farà seguiment
    Més informació
  • Es promouran les accions adreçades a combatre l’atur en el col·lectiu trans, amb la participació de la Paeria a la Translaboral i l’elaboració d’una guia per acompanyar el procés de trànsit adreçada a les empreses
  • S’elaborarà el nou Pla director de cooperació i solidaritat amb la participació de les entitats de l’àmbit de la solidaritat i la cooperació
  • Es donarà més visibilitat als projectes de cooperació de l’Ajuntament de Lleida, tant dels que promou directament com d’aquells en què col·labora
  • La Paeria anirà incrementant anualment la dotació econòmica destinada a les polítiques de solidaritat i cooperació tant com ho permeti la situació i amb l’horitzó del 0,7% en els propers anys
    Més informació
  • Es donarà impuls i es reforçarà el projecte d’agermanament amb Lérida Tolima i la ciutat de Lleida amb una actualització del Conveni
    Més informació 
  • Se seguiran impulsant els òrgans de participació en l’àmbit de la cooperació i la solidaritat com a espais de rendiment de comptes, d’intercanvi d’idees i d’enriquiment amb les propostes de les entitats d’aquest àmbit. El futur Pla director marcarà quins òrgans es mantenen i reforcen
  • Es formarà i s’informarà sobre els objectius de la política de cooperació als diferents regidors i regidores per incloure i valorar la cooperació en els seus àmbits de treball i plans d’acció dins les diferents regidories
  • Impulsar el paper de lideratge proactiu de l’Ajuntament i, en concret, de la Regidoria d’Educació per generar acords de ciutat en matèria educativa amb la implicació de tots els agents i fer-ne partícips mitjançant la comunicació a tota la ciutadania
  • Redefinir les zones educatives de la ciutat amb l’elaboració d’un nou mapa escolar de la ciutat
    Més informació
  • Consolidar la funció educadora de la ciutat de manera que, seguint exercitant i desenvolupant aquesta funció de manera paral·lela a les funcions tradicionals (econòmica, social, política i de prestació de serveis), se segueixi posant atenció especial a la formació, la promoció i el desenvolupament de totes les persones de qualsevol edat, per respondre a les seves necessitats formatives a cada moment i en qualsevol aspecte de la seva vida
  • En aquest sentit i en relació als Objectius de Desenvolupament Sostenible, promoguts en les Xarxes de Ciutats Educadores que ha coordinat i coordina la nostra ciutat en el període 2018-2021, s’alinearan polítiques i accions (públiques, privades i de la societat civil) amb la clara intenció de sensibilitzar i capacitar la ciutadania perquè contribueixi a assolir-los
  • Elaborar un mapa o catàleg de recursos educatius de la ciutat per posar-los a disposició de la ciutadania i fomentar-ne el seu ús (espais físics i recursos digitals)
  • Repensar o redissenyar, si s’escau, els espais públics de la ciutat per què puguin ser espais educatius
  • Continuar impulsant el Consell Escolar Municipal com a espai de diàleg, reflexió, debat i acord sobre l’educació al municipi de Lleida, per aconseguir aliances entre els diferents actors de l’acció educativa
  • Periòdicament es crearan espais de diàleg específics sobre diferents temes relacionats amb l’educació
  • Impulsar la participació dels infants i adolescents al Plenari dels infants i dels adolescents a través dels districtes del Pla Educatiu Entorn
  • Treballar conjuntament amb la inspecció educativa dels Serveis Territorials del Departament d’Educació a Lleida per garantir un accés a l’escolarització en condicions d’igualtat a la ciutat
  • Impulsar programes amb les famílies, a traves de les AFA/AMPA i els consells de zona per a l’acompanyament i l’apoderament de les famílies en la prevenció de l’absentisme i el fracàs escolar, facilitar reforços escolars i orientar a les famílies en període de transició escolar, amb la col·laboració de tots els agents de la comunitat educativa
  • Potenciar l’educació en valors i el compromís cívic de l’alumnat i les seves famílies en un marc de convivència
  • Potenciar la implicació de les famílies en l’educació dels fills i de les filles i la participació en la vida escolar
  • Promoure el treball i l’aprenentatge en xarxa de tots els agents educatius del territori, enfortint els vincles entre famílies i centres educatius, la xarxa entre els centres i amb les entitats de l’entorn
  • Dissenyar un pla de formació per al personal de les escoles bressol municipals d’acord amb les línies de treball de la regidoria (coeducació, segregació escolar, antiracisme…)
    Més informació
  • Potenciar la gestió de l’EAP de les Escoles Bressol i augmentar-ne els serveis fent-lo extensiu a les escoles artístiques municipals
  • Continuar treballant per una tarificació social en els serveis educatius, que estigui d’acord amb la capacitat adquisitiva de la població
  • Establir nous canals d’informació i accés als serveis socials, amb la possibilitat de realitzar tràmits, demanar cita i accedir a la informació per la via telemàtica, garantint sempre l’atenció personal i respostes clares i amb temps suficient per a la resposta
  • Millorar l’atenció telefònica amb l’establiment d’un serveis específic d’atenció telefònica dels serveis social per evitar temps d’espera, pèrdua de trucades, agilització de tràmits i millora de la informació a la ciutadania sobre tràmits i procediments
    Més informació
  • Millorar la resposta a les situacions d’urgència per manca d’habitatge
  • Potenciar la intervenció comunitària com a mitja d’intervenció social, per tal de prevenir de situacions de risc, potenciar l’autonomia de les persones i superar el paradigma demanda – recurs, així com promoure espais de mediació per tal d’afrontar i prevenir problemàtiques socials
  • Impulsar el consell de Benestar Social i, dins d’aquest promoure les taules sectorials (persones amb discapacitat, gent gran, infància, etc.), com espai de debat, reflexió i decisió per avançar en la promoció de la participació de la ciutadania en la vida social, laboral, cultural i recreativa de la ciutat i per millorar les condicions de vida de les persones amb especials dificultats
    Més informació
  • Impulsar i reforçar la Xarxa d’Atenció a les persones cuidadores no professionals amb la finalitat de facilitar a les famílies que cuiden persones afectades per malalties, informació i assessorament des de l’escolta atenta, difondre els seus drets, fer que les polítiques de salut i socials les tinguin presents, connectar-les amb els i les professionals i sensibilitzar la societat sobre la tasca que realitzen
  • Impulsar la coordinació amb el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) per la Renda Garantida de Ciutadania i amb l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) per l’Ingrés Mínim Vital, amb la finalitat de poder continuar facilitant informació a la ciutadania dels Serveis Socials de l’Ajuntament
  • Adequar l’espai públic de la ciutat fent-lo més accessible a les persones amb discapacitat o amb mobilitat reduïda (pavimentació, voreres, parcs, accessos edificis públics i altres espais, etc
  • Dissenyar propostes i programes per a l’atenció del col·lectiu de persones grans més vulnerable, ja sigui per raó d’edat, d’aïllament social, per les conseqüències de la COVID….
  • Continuar impulsant programes de promoció de les persones grans
  • Definir el pla de treball i les línies d’actuació del Projecte Lleida, Ciutat Amiga de les persones grans, per fer efectiva la participació, l’empoderament de les persones, l’adequació de l’espai urbà tenint en compte la perspectiva de les persones grans (pavimentació, accessos, voreres…), de la seguretat (ciutat segura i tranquil·la), etc.
  • Fer un seguiment de les polítiques relacionades amb la millora de la qualitat de vida de les persones grans: llei de dependència, problemàtiques relacionades amb els maltractaments i la soledat; així com l’afectació de la crisi: inclusió, vulnerabilitat, pobresa energètica,… agreujat pel COVID-19
  • Promoure la participació de les persones grans amb dificultats en la seva vida diària mitjançant l’acompanyament i el suport
  • Reforçar els ajuts específics per la rehabilitació i adequació d’edificis i instal·lació d’ascensors i altres possibles mesures
  • Millorar l’alfabetització tecnològica de la gent gran
  • Reforçar la detecció de les situacions de vulnerabilitat de la gent gran, entre d’altres: solitud, aïllament, problemes greus de mobilitat, maltractaments, pobresa; mitjançant equips transversals de professionals, la participació de la ciutadania i els agents socials dels barris que ajudin a aquesta detecció, fer prevenció i posterior intervenció social
    Més informació
  • Suport a les organitzacions juvenils per tal que puguin desenvolupar les seves pròpies estructures i consolidar-se com amb interlocutor amb l’administració
  • Suport a projectes d’autogestió
  • Participació de la població jove de la ciutat a l’elaboració del Pla Jove, vetllant per la pluralitat dels i les participants
  • Obertura d’una línia d’accions a desenvolupar a proposta de la taula d’entitats i grups de joves
  • Desenvolupament d’accions d’Aprenentatge i Servei en diversos àmbits com ara premonitors/es i monitors/es, entrenadors/es esportius, accions intergeneracionals, etc. Amb l’objectiu de promoure valors comunitaris i desvetllar interessos i, en ocasions, vocacions.
  • Reactivar la Mesa d’Emergència amb criteris reglats que incloguin les noves realitats i casuístiques que es van donant en l’actualitat. Incloure en ella els agents implicats i sobretot els col·legis professionals per gestionar les diferents situacions de vulnerabilitat i assetjament immobiliari i d’especulació
  • Dotar-nos a la ciutat d’un protocol per a la gestió de l’habitatge públic perquè els pisos no s’eternitzin a mans dels qui els tenen i pugui donar-se una rotació en l’ocupació dels mateixos
  • Per complir amb l’objectiu del dret a l’habitatge, es pot crear un òrgan, que existeix en altres ciutats, per a cercar i obtenir habitatges de lloguer i/ o rehabilitació per sota del preu de mercat amb la col·laboració amb empreses d’inserció laboral. Gestionar i promoure el lloguer segur, bonificant la rehabilitació sostenible, i assegurant el cobrament del lloguer. Formalitzar acords amb les entitats financeres que permetin la cessió d’habitatges desocupats per posar-los al mercat de lloguer. En aquest sentit i amb el suport dels col·legis professionals es pot gestionar la captació d’habitatges buits per al lloguer i per a la rehabilitació, així com a edificis en desús per a la transformació i adaptació per fer-los energèticament eficients. En col·laboració amb aquests consensuar un codi de bones pràctiques i responsabilitat social
  • Fer previsió i evitar especulacions i fons voltor per afavorir els lloguers amb preu just d’habitatges que no siguin d’ús públic, tant per a
    persones o famílies vulnerables per a joves, famílies monoparentals i dones en situació de violència masclista. Establir mesures polítiques de lluita contra la exclusió residencials i de detecció i limitació de la gentrificació a determinades zones de Lleida. Treballar en xarxa entre les diferents administracions i entitats socials per tal d’eradicar les màfies de llogaters que a més d’ocupar pisos buits, cobren lloguers il·legals
  • Establir un protocol per la recuperació de les famílies i gestionar tots el punts anteriors, per establir els criteris d’accés (gènere, igualtat, etc…)
  • Lligat al pla d’habitatge de Lleida i per pal·liar la taxa d’atur en el sector de la construcció de la ciutat Lleida, seria important apostar per aquest sector, tot deslligant-lo dels cicles econòmics i amb polítiques d’habitatge orientades a garantir el dret social bàsic de ciutadania, i com a factor per contribuir a la sostenibilitat i a la creació d’ocupació de qualitat
  • Treballar per tendir cap a una sobirania energètica fomentant l’estalvi i l’eficiència energètica de la ciutat
  • Garantir els subministraments bàsics d’energia per a tota la ciutadania
  • Incentivar l’augment de l’ús de les energies renovables per part de la ciutadania i de l’Ajuntament
  • Avançar en polítiques de prevenció en la generació de residus, així com en l’increment del reciclatge dels residus urbans
  • Treballar per garantir la compatibilitat dels espais públics amb la conservació de la seva biodiversitat per la seva millora ambiental i funcional
  • Desenvolupar una campanya per donar a conèixer la problemàtica ambiental per afavorir una actitud crítica i compromesa de la ciutadania davant els reptes ambientals actuals de la nostra ciutat