Eix 4. Energència climàtica, ambiental i sanitària

  • Fomentar el servei d’autobusos de la ciutat, especialment la línia del Polígon Industrial “El Segre” i valorar la possibilitat de fer extensiu línies cap a altres polígons de la ciutat
  • Treballar perquè el servei de transport públic -urbà i de rodalies- sigui més eficaç, sostenible i accessible
  • Realitzar campanyes de sensibilització per l’adequació de les “zones 30” de circulació a la nostra ciutat
    Més informació
  • Construir més camins escolars/carrils bici, entre ells, els accessos l’institut Castell de Templers i al complex de la Caparrella
  • Vianalització i pacificació de més carrers als voltants de les escoles i dels parcs per fer més segurs aquests espais
  • Reorganitzar aquells punts on coincideixin el carril bici amb les parades d’autobús o que puguin ser generadores d’inseguretat durant els desplaçaments
  • Ampliar a més partides de l’Horta sense servei de transport urbà el servei a demanda de taxi. Millorar la receptivitat de les parades 28 d’autobús, tant als vianants com als autobusos, protegint-los de les inclemències, ja sigui adaptant les parades per a que els autobusos no abandonin el seu carril de circulació, o be senyalitzant horitzontalment i correctament les parades, hi ha moltes parades senyalitzades a on no hi cap el bus, fet que provoca que els busos no puguin parar be, dificultant tant l’accés com la sortida de les persones usuàries
  • Ampliació a altres zones de la ciutat les zones blaves per afavorir la rotació de les places d’estacionament
  • Facilitar a les persones propietàries de vehicles que gaudeixin de gratuïtat de l’estacionament a la zona blava (per exemple: propietaris de vehicles elèctrics) un etiqueta o adhesiu per evitar que s’hagin de desplaçar al vehicle per col·locar el tiquet o habilitar l’exempció via app, es un greuge comparatiu amb la resta de persones que poden fer anar la app sense fer el desplaçament
  • En aquells carrers o avingudes a on es detecten que els vehicles circulen a altes velocitats s’haurien de fer controls de velocitat o instal·lar radars, per disminuir la velocitat dels vehicles i millorar la seguretat de la resta de persones usuàries de les vies publiques

Accions en curs

  • Crear una xarxa de col·laboració entre els Centres d’Atenció Primària de la ciutat i l’Ajuntament per a coordinar i donar resposta a les diverses problemàtiques socials que es puguin detectar. I especialment amb les autoritats sanitàries en la col·laboració per frenar el COVID19
  • Garantir la prestació i el bon funcionament dels Serveis considerats essencials
  • Fomentar activitats informatives i formatives per incrementar els coneixements i les habilitats relacionades amb hàbits de vida saludables i de prevenció de la salut
  • Establir, en col·laboració amb entitats i administracions, mecanismes que ajudin a pal·liar i a donar solució a situacions de solitud i aïllament, especialment, de la gent gran i que poden esdevenir problemes de salut mental i física
  • Conscienciar la població dels beneficis per a la salut que dóna la pràctica habitual de l’activitat física
  • Fer campanyes de sensibilització i promoció de la salut
  • En aspectes relacionats amb noves addiccions: mòbils, videojocs, apostes…
  • Per a la reducció del consum del tabac, alcohol i altres drogues, especialment entre la població més jove en l’àmbit educatiu, l’oci nocturn, el lleure, etc.
  • Vetllar per la seguretat alimentària amb el control sanitari dels establiments alimentaris (comerç de detall o restauració)
  • Vetllar per la sanitat ambiental garantint les condicions adequades en l’aigua de consum, els animals domèstics, salvatges urbans i de les plagues, així com dels espais públics de convivència.
  • Implementar mesures per reduir el risc per la salut derivat de la contaminació mediambiental (acústica, lumínica, atmosfèrica, brossa…)
  • Incorporar el punt de vista de la salut com un dels eixos principals de totes les polítiques públiques de l’Ajuntament.
  • Millorar la mobilitat dins la nostra ciutat: semàfors amb comptadors de temps, passos de vianants elevats, ampliació i reparació de voreres, millora de l’enllumenat dels carrers i del mobiliari urbà, millora del paviment de les calçades (ciutat i especialment el Polígon industrial “El Segre”), etc.
  • Revisió del Pla de Mobilitat Urbana de la ciutat
  • Prioritzar els serveis ferroviaris a partir d’infraestructures ja existents i la construcció de noves infraestructures per completar les xarxes, en detriment de la xarxa viària.
  • Continuar alliberant els usos d’aparcament o de contenidors de brossa els espais immediatament anterior i posterior als passos de vianants senyalitzats, amb aparcaments per a bicicletes i motocicletes, senyalitzant i si cal amb barreres físiques la impossibilitat d’estacionar als vehicles diferents al seu ús. Posant èmfasi en el fet que vehicles com furgonetes o altres vehicles voluminosos no estacionin abans d’aquests ni dificultin la visibilitat dels passos i senyals.
  • Separar físicament els carrils bici de l’espai reservat als vianants a més de senyalitzar horitzontalment els passos de vianants allà on pertoqui, com ara passos de vianants, parades d’autobús, etc.
  • Vianalització i pacificació de més carrers als voltants de les escoles i dels parcs per fer més segurs aquests espais.
  • Eliminar les barreres arquitectòniques per facilitar la circulació a les persones amb mobilitat reduïda i a les persones invidents
  • Reorganitzar aquells punts on coincideixin el carril bici amb les parades d’autobús o que puguin ser generadores d’inseguretat durant els desplaçaments.
  • Creació d’un carril bici que connecti la ciutat amb els polígons industrials, separat físicament de les persones vianants
  • Incrementar la mobilitat en transport públic, garantint la prioritat o preferència de pas del transport públic en la regulació del trànsit. (Balmes direcció plaça Espanya, Universitat direcció plaça Espanya, Estació autobusos/Catalunya, Jeroni pujades/Baró de Maials, (L-4,L-6,L-7,L-8)
  • Incrementar la xarxa de carrils bus en ambdós sentits a Rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba, Passeig de Ronda, Princep de Viana.
  • Reforçar amb més vehicles les línies d’autobús que veritablement tenen més augment d'usuaris en moments de màxima afluència, per exemple les línies 7 i 20.
  • Reforçar els panells d’informació d’arribada dels busos i l’app per tal de donar confiança a les usuaris aquests elements haurien de funcionar sense cap mena d’error.
  • Revisar l’anunci per veu del sistema SAE a dins dels busos, que anuncia la parada següent, ja que actualment no funciona, això dificulta l’ús a les persones foranies i a les persones invidents.
  • Promocionar els pàrquings dissuasius de què disposa la ciutat, per facilitar a les persones que venen de fora de la ciutat l’ús del transport públic i evitar que accedeixin amb vehicle privat al centre.
  • El fet de disposar d’informació veraç i real del temps de pas dels autobusos, parades accessibles i segures, tant per pujar com per baixar dels autobusos, així com una flota d’autobusos segurs, confortables i respectuosos amb el medi ambient, faran més atractiu aquest mode de transport respecte del vehicle privat
  • Reprendre i donar continuïtat a la Comissió Local de la Pobresa Energètica de l’Ajuntament de Lleida
  • Donar assessorament a les famílies dotant de formació i més personal a Serveis Socials per poder atendre a les famílies en situació de vulnerabilitat, acompanyar-les a adoptar mesures d’estalvi i reducció de consums i agilitzar els processos burocràtics.
  • Continuar i intensificar les auditories energètiques a les famílies que es puguin derivar des dels Serveis Socials (baixar potències i mesures d’estalvi energètic).
  • Establir convenis amb les companyies subministradores d’energia elèctrica, gas i aigua per la condonació del deute i evitar els talls de llum, gas i aigua.
  • Crear sinèrgies amb els Centres d’Atenció Primària (CAP) per a la detecció de possibles casos de pobresa energètica i el seu impacte en la salut.
  • Revisió del pla climàtic de Lleida 2030 i creació del consell plenari pel clima. Incloure els punts d’aquest pacte en el Pla
  • Rehabilitació d’edificis per millorar la seva accessibilitat i eficiència energètica. Seria una mesura per reduir consums energètics, millorar l’accessibilitat i la seguretat, aprofitar aigua i energies renovables. Això requereix gran quantitat de mà d’obra qualificada
    Més informació
  • Adequar els edificis públics a les directives europees sobre consum, accessibilitat, confort i sostenibilitat
  • Augmentar els espais verds i la biodiversitat de la ciutat i l’ús comunitari dels espais verds del veïnatge promovent plantacions i horts comunitaris als diferents barris de la ciutat.
  • Ampliació de la xarxa de vigilància i previsió atmosfèrica per mesurar els nivells de contaminació dels diferents polígons industrials per poder detectar infraccions en aquest sentit. Instal·lació de panells informatius en temps real de la situació atmosfèrica de la ciutat en punts estratègics, per informar a la població, per exemple si és adient fer esport a l’aire lliure.
  • Recuperació del cabal ecològic del riu al seu pas per la ciutat