A. Com a obligació del contracte

  1. Els licitadors i els contractistes assumeixen les obligacions següents:
    • Observar els principis, les normes i els cànons ètics propis de les activitats, els oficis i/o les professions corresponents a les prestacions objecte dels contractes.
    • No realitzar accions que posin en risc l’interès públic.
    • Denunciar les situacions irregulars que es puguin presentar en els processos de contractació pública o durant l’execució dels contractes.
    • Abstenir-se de realitzar conductes que tinguin per objecte o puguin produir l’efecte d’impedir, restringir o falsejar la competència, com per exemple els comportaments col·lusoris o de competència fraudulenta (ofertes de resguard, eliminació d’ofertes, assignació de mercats, rotació d’ofertes, etc.).
    • Respectar els acords i les normes de confidencialitat.
    • Col·laborar amb l’òrgan de contractació en les actuacions que aquest realitzi per al seguiment i/o l’avaluació del compliment del contracte, particularment facilitant la informació que li sigui sol·licitada per a aquestes finalitats i que la legislació de transparència i els contractes del sector públic imposen als adjudicataris en relació amb l’administració o administracions de referència, sens perjudici del compliment de les obligacions de transparència que els pertoquin de forma directa per previsió legal.
  2. Aquestes obligacions tenen la consideració de condicions especials d’execució del contracte.
    Els adjudicataris assumeixen les obligacions següents:
    • Prohibició d’explotació infantil en totes les fase del producte o servei que ofereix.
    • Respecte a les Convencions de l’organització Internacional del Treball (OIT).
    • Les empreses adjudicatàries hauran d’informar a l’òrgan de contractació dels medis que utilitzaran per tal d’influir en les polítiques de les empreses proveïdores i evitar així vulneracions dels drets humans, o bé l’empresa mitjançant una declaració responsable declararà que les empreses subcontractistes no estan condemnades per resolució administrativa ferma (d’organismes internacionals com Nacions Unides, l’OCDE, etc.) per vulneració dels drets humans d’acord amb l’ordenament jurídic espanyol i els tractats internacionals subscrits.
    • Compromís a què tota documentació, publicitat, imatge o material promocional o de difusió serà amb un llenguatge no sexista.
    • Disposar o tenir en tramitació un Pla d’igualtat en cas d’empreses amb més de 250 treballadors/es, i la resta d’empreses hauran d’aportar el compromís d’engegar els treballs per adoptar mesures en matèria d’igualtat o, la redacció d’un Pla.
    • Que l’empresa no opera directament o a través del grup empresarial en paradisos fiscals segons la normativa europea vigent en el moment de la licitació.
    • Durant l’execució del contracte, l’adjudicatari elaborarà un pla de compliment normatiu en matèria de drets humans en el qual figuri la disposició de polítiques i procediments adequats i suficients per garantir que l’empresa compleix amb el marc normatiu aplicable en matèria de drets humans.
  3. L’adjudicatari ha de tenir incorporat en el seu projecte d’empresa, la visió ètica pel que fa al tracte cap a les persones, que respecti la seva dignitat, les seves decisions i preferències, la seva diversitat cultural, d’origen, religiosa, de gènere i de capacitats diverses, així com el seu projecte de vida, preservant la seva intimitat en tots aquells aspectes i potenciant les seves capacitats i potencialitats.
    Es concretarà en els següents aspectes:
    • Reconèixer la singularitat de l’altre, lluny de la generalització o la homogeneïtzació.
    • Comunicar-se de forma respectuosa, sense fer judicis de valor o actuar a partir dels perjudicis.
    • Adreçar-se a les persones ateses de forma respectuosa, que no infantilitzi ni utilitzi diminutius o fórmules protocol·làries no desitjades per les persones.
    • Utilitzar un llenguatge comprensible i entenedor per la persona, evitant els tecnicismes i garantint la intel·ligibilitat.
    • Acompanyar aquelles situacions que comprometen el benestar de la persona, sense banalitzar la seva experiència.
    • Respectar l’autonomia i la participació d’acord a les preferències, interessos, voluntat i desitjos de la persona, evitant la directivitat impositiva.
    • Assegurar el dret a la intimitat i la confidencialitat com a requeriments ètics indispensables en la pràctica professional.
    • Valorar l’escolta comprensiva i la creació d’un vincle de confiança com a fonaments de la praxi professional en el marc de la relació interpersonal.