La jornda ha reunit prop de 300 professionals de serveis socials de diverses administracions, empreses i entitats del Tercer Sector a La Llotja.

La II Jornada del Comitè d’Ètica de Serveis Socials presenta la guia de bones pràctiques “El bon tracte”

El tinent d’alcalde Carlos Enjuanes inaugura la jornada destacant que la guia pretén ser una eina per als professionals

La sessió reuneix prop de 300 professionals de serveis socials de diverses administracions, empreses i entitats del Tercer Sector

La jornada ha comptat amb diverses ponències i l'exposició d'un cas de dilema ètic

El tinent d’alcalde Carlos Enjuanes inaugura la jornada destacant que la guia pretén ser una eina per als professionals

La sessió reuneix prop de 300 professionals de serveis socials de diverses administracions, empreses i entitats del Tercer Sector

La jornada ha comptat amb diverses ponències i l'exposició d'un cas de dilema ètic

Uns 280 professionals dels serveis socials han assistit aquest dilluns a la II Jornada del Comitè d’Ètica dels Serveis Socials Lourdes Zanuy de l'Ajuntament de Lleida, que enguany s’ha dedicat al bon tracte. De fet, durant la jornada, que ha tingut lloc a La Llotja de Lleida, s'ha presentat la guia “El bon tracte. Guia de bones pràctiques”, que pretén ser una eina per enfortir el treball que ja duen a terme els professionals del sector, d’acord amb el seu sentit de responsabilitat i dignitat. El tinent d’alcalde Carlos Enjuanes ha inaugurat la jornada, juntament amb Begoña Roman, presidenta del Comitè d’Ètica de Serveis Socials de Catalunya i Francesc Torralba, president del Comitè d’Ètica de Serveis Socials Lourdes Zanuy de l’Ajuntament de Lleida.

La vicepresidenta del Comitè d’Ètica Lourdes Zanuy, Pilar Planella, ha estat l’encarregada de presentar la guia, que es preveu que sigui la primera d’una sèrie de guies de bones pràctiques. Planella ha explicat que la guia “El bon tracte” està inspirada en el Codi d’Ètica elaborat pel mateix Comitè i neix d’un procés de reflexió, diàleg i consens. La guia vol fer incidència en quatre àmbits: el bon tracte cap a la persona usuària, amb la utilització d’un llenguatge entenedor i una atenció respectuosa i que vetlla per la seva dignitat; el bon tracte entre els professionals, promovent un treball en xarxa i amb esperit de cooperació; el bon tracte cap a l'organització, que ha de garantir recursos suficients i un espai adient, a més de tenir en consideració les opinions dels treballadors; i en bon tracte cap a la pròpia persona que fa l’atenció, a nivell físic, emocional i professional, per exemple, fent una formació continuada.

La guia està dirigida a tots els professionals i organitzacions que treballen en l’àmbit dels serveis socials i està publicada al portal web de la Paeria.

També el tinent d’alcalde Carlos Enjuanes s’ha referit a aquesta guia del bon tracte durant la inauguració de la jornada. Per a Enjuanes, aquesta “ha de ser una eina que ajudi els professionals i reforci les seves accions” i ha destacat que “l’ètica i la reflexió és fonamental en el tracte a persones vulnerables”.

La guia i el bon tracte ha estat el fil conductor de la jornada, que s’ha desenvolupat durant tot el matí i ha comptat amb diverses ponències: “El bon tracte envers les persones”, a càrrec del Doctor Joan Viñas; “El bon tracte entre els/les professionals, ecologia emocional i els set principis de les relacions”, a càrrec de Mercè Conangla, presidenta de la Fundació Ecologia Emocional; “El bon tracte de l’organització envers els/les professionals i les persones ateses”, a càrrec del Doctor Francesc Torralba, filòsof, teòleg i divulgador; i “El bon tracte envers un/una mateix/a”, a càrrec de la Doctora Míriam Subirana, Fundadora de l’Institut IDEIA (Diàlegs i Indagació Apreciativa). També s’ha exposat un cas de dilema ètic i el psicòleg clínic i formador Fidel Delgado ha pronunciat la conferència “Lucidez aplicada al vivir”.

L’objectiu de la jornada és desenvolupar a fons el concepte del bon tracte i les seves conseqüències, així com identificar els elements bàsics que garanteixen el bon tracte en tots els vessants dels serveis socials i els actors i actrius que contribueixen a promoure’l. Un altre objectiu és incentivar la identificació de dilemes ètics i la derivació de casos als comitès d’ètica corresponent.

La jornada s’adreça a professionals dels serveis socials de l’Ajuntament de Lleida, a integrants de comitès d’ètica, a empreses i entitats del sector, a alumnat dels graus de Psicologia, Educació Social i Treball Socials i a qualsevol persona interessada en la temàtica. A més de professionals del sector, a la sessió també hi han assistit els regidors Xavier Estrada i Ana Maria Florista.

 

El Comitè d’Ètica de Serveis Socials Lourdes Zanuy

El Comitè d’Ètica Lourdes Zanuy, pioner a Catalunya, és un òrgan de consulta tècnica i deliberació, de naturalesa interdisciplinària, intergeneracional, dels diferents serveis del departament de serveis socials, per a l’anàlisi i assessorament de les qüestions de caràcter ètic que es derivin de la intervenció social. Va néixer el gener de 2023 amb l’objectiu de millorar la praxi professional dels serveis socials, des dels valors i principis ètics, reforçant d’aquesta manera la integritat de l’actuació dels professionals i del mateix departament com organització en si. Tant el comitè com la jornada porten el nom de Lourdes Zanuy, en homenatge a la figura d’una professional que va ser referent en aquest camp a l’Ajuntament de Lleida.