El govern municipal presenta el pressupost de la Paeria per l’any vinent, que aposta per la reactivació socioeconòmica de la ciutat i per l'atenció a les persones
Els comptes municipals preveuen uns ingressos de 167,2 milions d’euros, a l’espera de concretar la recepció de nous ajuts extraordinaris d’altres administracions per fer front a la situació generada per la pandèmia La distribució de la despesa segueix els eixos marcats pel Pla d’Acció Municipal i la Mesa Transversal i les inversions prioritzen la promoció econòmica, la digitalització, la seguretat i el manteniment
Els comptes municipals preveuen uns ingressos de 167,2 milions d’euros, a l’espera de concretar la recepció de nous ajuts extraordinaris d’altres administracions per fer front a la situació generada per la pandèmia La distribució de la despesa segueix els eixos marcats pel Pla d’Acció Municipal i la Mesa Transversal i les inversions prioritzen la promoció econòmica, la digitalització, la seguretat i el manteniment
El govern municipal ha presentat avui el projecte de pressupostos de la Paeria per a l’any 2021, que fixa com a prioritats la reactivació de l’activitat econòmica i l’atenció a les persones, en un context econòmic i sanitari especialment difícil per la situació de les finances municipals i els efectes de la pandèmia de la Covid-19.
El pressupost ascendeix a 167,2 milions d’euros, amb un lleuger increment d’un 1,78% respecte al de 2020, pel que fa als ingressos, mentre que en l’àmbit de la despesa es preveuen 163,7 milions d’euros. Es preveu així un superàvit a final d’any de 3,5 milions d’euros, en compliment del Pla Econòmic i Financer de sanejament, per compensar el romanent negatiu de la liquidació de l’any 2019. La Paeria està obligada ara per ara a fer-ho així, ha explicat la tinent d’alcalde de Recursos Municipals, Hisenda i Salut, Montse Pifarré, tot i que la voluntat del govern hauria estat de poder disposar d’aquests diners per invertir-los a la ciutat i s’ha demanat que es relaxi aquest requisit.
El projecte de pressupost no preveu tampoc els ajuts extraordinaris procedents d’altres administracions com la Generalitat de Catalunya, el Govern de l'Estat espanyol o altres fons europeus, que estan pendents de rebre. “Aquestes aportacions, que esperem que arribin, si és així seran incorporades amb les corresponents modificacions de pressupost necessàries. No hem volgut fer un pressupost inicial irreal en base uns ingressos que ara mateix no tenim. És un pressupost realista i dinàmic, que no està tancat definitivament que ens empeny a fer tot el possible perquè aquests ajuts es materialitzin al més aviat possible”, ha afirmat Pifarré.
Per la seva banda, la segona tinent d’alcalde i portaveu del govern, Jordina Freixanet, ha destacat que el context econòmic i financer complicat, pels efectes de la pandèmia, ha condicionat l’elaboració d’aquest pressupost, que prioritzarà allò que ara és més necessari. “Hem de posar el focus i l’èmfasi en les prioritats que ens demana la ciutadania. Són moltes les persones, famílies i empreses que pateixen una situació de crisi i que malauradament no veuen el final. Per tant hem de fer un pressupost que apunti a la recuperació, al final de la crisi, i que posi de veritat els fonaments perquè aquells que més ho pateixen surtin més ben parats d’aquesta crisi”, ha declarat.
A més, Freixanet ha remarcat que la part del pressupost que creix és la de despesa corrent, per tal de fer de l’Ajuntament “el primer motor econòmic que injecti despesa al teixit productiu de la ciutat de Lleida per poder generar més activitat econòmica”.
Evolució dels ingressos
Els ingressos s'incrementen en 2,9 milions d’euros respecte al 2020 (1,78%). S’incrementa la participació en els ingressos de l’Estat en un 2,7%, com preveu la proposta de Llei dels Pressupostos Generals de l’Estat, i l’IBI per l’aplicació de l’IPC i la previsió del recàrrec dels pisos desocupats.
En canvi, les plusvàlues i l’ICIO, s’han pressupostat amb decrements en la línia de la baixada registrada aquest any, i la previsió d’una disminució de l’activitat econòmica encara durant el primer semestre, tot esperant que es reactivi durant el segon. Quant a les taxes, hi ha un petit increment de l’1,5%.
En el capítol 4, de transferències d’altres administracions, es preveu un increment d’un 5,31% procedent de l’increment del Fons de Cooperació Municipal de l’Estat i del Fons de Cooperació de la Generalitat, que encara s’ha de concretar, però que es quantifica de moment en 650.000 €. També es preveu una millora del contracte programa amb el Departament de Treball i Afers Socials, que enguany ja ha tingut una addenda de 450.000 euros que es preveu mantenir, i l'aportació de la Generalitat a les escoles bressol que passa de 900 euros per plaça a 1.400 euros.
Evolució de les despeses
Es preveu una despesa total inferior a la de l’any 2020, però els comptes municipals faran un esforç en l’àmbit de la despesa corrent, que creix en 2,46 milions d’euros (+3,85%) per tal de fer front a les despeses relacionades amb la Covid-19, com són l’increment de la neteja de les escoles i l’ús d’equips de protecció, a més d’altres projectes.
També s’incorporen altres projectes nous i es fa un ajust dels serveis i subvencions que dona l’Ajuntament.
Inversions
Les principals inversions que s’abordaran prioritzaran els àmbits de la promoció econòmica, la digitalització –per optimitzar els recursos i facilitar els tràmits i la comunicació a la ciutadania– la seguretat i el manteniment. Així, per una banda es posa fil a l’agulla amb el projecte INNO4AGRO, amb la rehabilitació de l’edifici de Capitania d’Artilleria aprovada fa uns dies; la compra de material informàtic com ordinadors portàtils per potenciar el teletreball, punts WIFI, i PDAs per als agents de la Policia Local; la implantació de les càmeres de seguretat de l’Horta; la renovació del parc mòbil de la Guàrdia Urbana, que està envellit; i la millora del manteniment de la via pública.
Acció municipal
L'acció municipal que es derivarà d'aquest pressupost es planteja distribuïda en 4 grans eixos, adaptats als del Pla d’Acció Municipal i a les taules de treball de la Mesa Transversal i de l'Àgora de Lleida. Són Governança i excel·lència operativa; Imatge, projecció i promoció de la ciutat; Igualtat, diversitat i inclusió; i Emergència climàtica i sanitària.
“És un pressupost que aposta per les persones i que incrementa la despesa per aquells que més ho necessiten, una eina per la reactivació econòmica, que també posa èmfasi en la transició ecològica i que no abandona l’agenda europea i les prioritats del benestar i la salut. És un pressupost doncs que entenem que dona resposta a la ciutat i als ciutadans i que posa l’accent en superar aquesta situació de crisi econòmica, sanitària i social amb rigor, transparència i honestedat, fent un exercici de rendiment de comptes”, ha afirmat la portaveu del govern, Jordina Freixanet.
En l'àmbit de la Governança i l'excel·lència operativa, la prioritat serà la implantació d'una Administració Intel·ligent, que sigui més ràpida, més àgil, més senzilla i més oberta per a la ciutadania; la promoció de les innovacions tecnològiques com a motor dels canvis; i la promoció de la participació i la creació de xarxes ciutadanes com a resposta a la crisi actual.
Compta amb un pressupost de 41 milions d’euros (27% del total) i entre les mesures que es volen aplicar a partir de l'any vinent per a fer-ho possible hi ha:
• Un pla pilot perquè els centres cívics siguin una extensió de l’OMAC
• Una campanya d’empadronament actiu, per facilitar l’empadronament a totes les persones que hi tenen dret
• Projectes de millora d’implementació de l’administració electrònica, de simplificació dels processos i l'inici de remodelació del web de la Paeria
• L'organització d'una fira de contractació pública
• L’increment de punts wifi ciutadà per reduir la bretxa digital i la creació d’ateneus tecnològics
• El desenvolupament de l’estratègia Lleida-ON 5G
• Un nou reglament de participació ciutadana
• L’impuls al punt de voluntariat, amb la col·laboració de la Federació d’Associacions de Veïns, i al Pacte del temps en la ciutat postcovid
• La redacció d’un pla de civisme i convivència
L’eix d’Imatge, projecció i promoció de la ciutat se centrarà a promoure la recuperació de l’activitat econòmica i l’impuls a la cultura. Compta amb un pressupost de 41 milions d’euros (28%) i els seus àmbits prioritaris seran:
• El suport a autònoms, empreses, comerç i restauració, mitjançant el disseny i l’execució d’un pla de recuperació socioeconòmica, dotat amb 325.000 euros.
• La promoció de la industrialització de la ciutat, amb els treballs per la redacció del Pla Director de Torreblanca-Quatre Pilans
• La captació d’inversions
• L’impuls a la contractació social i la formació adaptada a través de l’Institut Municipal d’Ocupació (IMO)
• Promoció de la ciutat en l’àmbit del turisme, de l’Horta i de la Marca Horta
• Desenvolupament de l’app Compra a Lleida i d’un pla de digitalització del comerç
• La celebració dels festivals de cinema Lleida Visual Art i Animac, que compleix 25 anys
• L’adaptació de la programació cultural a la situació actual, seguint el model Fase Cultura – km 0
• El pla funcional d’una nova biblioteca
• La transformació d’espais urbans
• Un nou model de Festes Majors més familiars, cíviques i de proximitat, amb artistes locals i horaris més conciliadors
El tercer eix se centra en les polítiques d’Igualtat, diversitat i inclusió, amb un pressupost de 35 milions d’euros (23%). Contempla els següents projectes:
• 900.000 euros en ajudes a famílies vulnerables i casos d'urgència social
• Pla comunitari per barris i pla d'impuls de gent gran
• La creació/habilitació d’un alberg per a persones sense sostre
• L’atenció a les campanyes temporeres durant la campanya agrària
• La creació d’un Carnet Jove Local i l’impuls al Projecte Cooperatiu Joventut de formació i treball
• El programa de lluita contra la segregació escolar i la implementació del 3r Pla local de la Infància
• La configuració de l'Agenda 2030
• La creació d'una partida a l'EMU de 300.000 € per a polítiques d’habitatge i la creació de l’Oficina Antidesnonaments
• Desenvolupament del programa de memòria històrica
• La implementació del 1r Pla municipal de polítiques LGTBIQ+ i de mesures per donar compliment al Decàleg Lleida, ciutat feminista
• Pla director de cooperació i solidaritat, amb l’acompanyament a les entitats segons un enfocament de gènere i basat en drets humans i la posada en marxa del Punt de solidaritat
Per últim, l’eix d’Emergència climàtica i sanitària, que compta amb un pressupost de 33 milions d’euros (22%), prioritzarà la transició energètica, la gestió adequada dels espais naturals de la ciutat, la millora de la gestió de residus i la promoció de Lleida com a ciutat saludable.
Les principals mesures per a fer-ho possible seran les següents:
• Implantació del projecte Lleida Ciutat 30 i mesures de sensibilització per millorar la mobilitat
• Impuls a l'eficiència i l’estalvi energètic en edificis municipals (centres cívics, escoles, pavellons)
• Inventari de terrenys i equipaments municipals per acollir grans instal·lacions fotovoltaiques i concurs públic
• Mesures d'adaptació al canvi climàtic, pla d'ombreig
• Conservació i millora dels espais naturals i la biodiversitat com a espais de salut i gaudi. Actualització dels plans de gestió dels Aiguamolls de Rufea i de la Mitjana
• Plantació intensiva d'arbres i espècies arbustives, per generar més ombra i una major absorció de CO2
• Implementació de millores en jardineria i el desenvolupament del Pla dels espais verds
• Model agroalimentari: l'Horta com a rebost de la ciutat i com font de salut
• Implantació de la recollida porta a porta en fase 2 als barris de Pardinyes i Balàfia i la preparació de la implementació a tota la ciutat
• Tasques de sensibilització ambiental envers el residu zero, el reciclatge, l’ús eficient de l'aigua i els espais verds
• Adaptació al context de Covid-19, amb la millora de la neteja dels centres docents, l’adaptació del teletreball, gestions telemàtiques i la implantació d’un espai Covid-19 al web de l'Ajuntament, entre altres mesures
• Cooperació amb el Departament de Salut aportant recursos per cobrir les necessitats assistencials derivades de la Covid-19
• Suport a l’esport base